Melno stārķu migrācija 2015-2021
Re: Melno stārķu migrācija
Tur ārpus Abu Minqar ir pāris saimniecības ar 'lidojošajiesm šķīvīšiem'. Kādu veldzi taču tur var dabūt?
Re: Melno stārķu migrācija
Es arī noskatījos uz tiem šķīvīšiem, bet otrs ir tas, ka viņai priekšā vēl ir vairākas oāzes, meitukam tik deguns biku jāpagriež uz austrumu pusi vairāk (no šodienas pēdējā punkta vadoties) - El Quasr, El Rashda, Mut, Balat, Kharga, Baris utt. Cerams, ka tik, cik nodzerties, viņa šodien ir dabūjusi, ideālā variantā arī kko uzknābt, ļoti gribētos cerēt. Ja nē, tad turam īkšķus par nākamām "stacijām"Sandra L. wrote:Tur ārpus Abu Minqar ir pāris saimniecības ar 'lidojošajiesm šķīvīšiem'. Kādu veldzi taču tur var dabūt?

Ticu, ka meitene ir gudrākā par mums visiem un viņa zina, ko dara

- Lianaliesma
- Posts: 48277
- Joined: 02 Jun 2013 16:41
Re: Melno stārķu migrācija
29.oktobris
Jauns Māra Strazda raksts angliski How to cross Mediterranean http://www.goris.lv/en/how-to-cross-mediterranean/
...
Iespēja, ka Feja, šķērsojot Vidusjūru, varētu būt lidojusi visu nakti, neļāva man gulēt....
Aprēķini, kad lidojums noticis - gaišajā dienas laikā? Tad Fejai būtu jālido ar ātrumu 160.8 km/h... neiespējami...
Kā šķērsot Vidusjūru
Varbūtība, ka Feja šķērsojusi Vidusjūru non-stopā, lidojot naktī, gandrīz neļāva man gulēt pēdējā naktī. Šodien es pavadīju kādu laiku, mēģinot saprast - nakšņošana Krētā vai non-stop lidojums (skatīt attēlu). Tā kā tas nav 2 × 2 līmeņa vingrinājums, pievienošu aprēķinus. Ja kāds var iebilst - lūdzu, dariet to! Protams - ja kādā brīdī mēs varēsim lejupielādēt pilnus datus no Fejas raidītāja, tad nebūs vieta jebkādām spekulācijām. Dati rādīs. Taču, vai tas izdosies, nebūt nav zināms. Atgādināšu par diviem putniem, kas pazuda bez pēdām ar diezgan svarīgiem datiem. Tince (2013./2014.)- pēc tam, kad viņa sasniedza tālāko melno stārķu atrašanās vietu Eiropas dienvidos aiz ekvatora, centrālajā Tanzānijā, un Lote (2014. / 2015.) pēc tam, kad viņa sasniedza Dienvidsudānas dienvidus netālu no robežas ar Kongo. Arī Agneses, kura tika atrasta mirusi/ cilvēku nogalināta Etiopijā 2013.gadā, dati joprojām nav pieejami.
Tātad, es sāktu ar pēdējo divu dienu lidojumu pāri Sahārai, kur ir fiksēti laiki (treknrakstā) un atrašanās vietas, un lidojumu attālumi (kursīvā) un ātrums starp tiem (iekavās) var tikt aprēķināti ar pārliecību .
27. Oktobris
1.punkts, 7.2 km no krasta,
09:31 - 53,74 km (36,2 km/h) - 11:00 68,08 km (45,4 km/h) - 12:30 81,02 km (54,6 km / h) - 14:00 95,48 km (63,7 km/h) - 15:30. Starp šo pēdējo dienas punktu un pirmo punktu nākamajā rītā attālums ir 112,88 km, taču ātrumu nevar aprēķināt, jo vieta un precīzs laiks līdz lidojuma beigām un sākumu nākamajā rītā ir nezināms.
28.oktobris
09:30 - 49,81 km (33,6 km/h) - 11:00 71,71 km (47,8 km/h) - 12:30 83,99 km (56,6 km/h ) - 14:00 70,92 km (47,8 km/h) - 15:30.
Šeit es pievienošu dažas piezīmes. Fejas lidojuma ātrums ir diezgan iespaidīgs. Pārbaudīju dažu putnu lidojumu ātrums, par ko mums ir pilnīgi dati no iepriekšējiem gadiem, par to lidojumu virs ūdens - visā ISKENDERUN līcī un pāri Suecas līcim. Kustības ātrums svārstījās starp 11.39 km/h un 15.68 km/h ar vidējo ātrumu 14,48 km/h.
Atgriežamies 26. oktobrī, kad Feja atstāja Grieķijas krastus pie Porto Kagio. Viņas pirmā fiksētā vieta ir tikai 2.3km no krasta pl. 12:30. Tad nākamie divi punkti ir - 43,24 km (27,3 km / h) līdz pulksten 14:00 un 42,57 km (28,7 km/h) līdz 15:30, kad pēdējais punkts šajā dienā tiek fiksēts. Šis punkts ir 73.1 km no Krētas krasta (skatīt attēlu kartē). Tālāk ir divas iespējas - nolaišanās Krētā (73.13 km), nakts tur, tad izlidošana ar pirmo gaismu (6:11:34) un lidojums uz Lībijas krastu (dzeltenā līnija) - 372.3 km virs jūras + 7.2 km, lai sasniegtu 1.punktu (9:31). Laiks tam visam ir 3 stundas 19 minūtes, lai to veiktu, putnam būtu jālido ar ātrumu 160,8 km / h. Tas nav iespējams.
Alternatīva ir non-stop lidojumus (violeta līnija), kas fiksēts ar gps vietās bez nolaišanās. Laiks starp pacelšanos un nolaišanos otrā pusē šajā gadījumā ir 18 stundas un attālums - vismaz 578,8 km. Vidējais lidojuma ātrums šajā gadījumā ir 27.6 km / h. Diezgan reāli, un lielā mērā saskan ar pirmajiem diviem segmentiem, kur ātrums un lidojuma laiks ir zināms. Tāpēc mans sākotnējais pieņēmums, pamatojoties uz šiem aprēķiniem un informāciju, kas mums ir, tik tālu ir šāds. Kopējais attālums, ko Feja 46 stundās veica (iespējams, ar dažām stundām miega starp 27. un 28. oktobri), ir vismaz 1221 km, 578 km no tiem non-stop lidojums pāri jūrai. Kopējais attālums (gandrīz) non-stop lidojumā no Grieķijas 26. oktobrī līdz pēdējam punktam 27. oktobrī Sahārā, Ēģiptē, ir vismaz 831 km.

________________
p.s. nu tā apmēram... ņemiet par labu
Jauns Māra Strazda raksts angliski How to cross Mediterranean http://www.goris.lv/en/how-to-cross-mediterranean/
...
Iespēja, ka Feja, šķērsojot Vidusjūru, varētu būt lidojusi visu nakti, neļāva man gulēt....
Aprēķini, kad lidojums noticis - gaišajā dienas laikā? Tad Fejai būtu jālido ar ātrumu 160.8 km/h... neiespējami...
Kā šķērsot Vidusjūru
Varbūtība, ka Feja šķērsojusi Vidusjūru non-stopā, lidojot naktī, gandrīz neļāva man gulēt pēdējā naktī. Šodien es pavadīju kādu laiku, mēģinot saprast - nakšņošana Krētā vai non-stop lidojums (skatīt attēlu). Tā kā tas nav 2 × 2 līmeņa vingrinājums, pievienošu aprēķinus. Ja kāds var iebilst - lūdzu, dariet to! Protams - ja kādā brīdī mēs varēsim lejupielādēt pilnus datus no Fejas raidītāja, tad nebūs vieta jebkādām spekulācijām. Dati rādīs. Taču, vai tas izdosies, nebūt nav zināms. Atgādināšu par diviem putniem, kas pazuda bez pēdām ar diezgan svarīgiem datiem. Tince (2013./2014.)- pēc tam, kad viņa sasniedza tālāko melno stārķu atrašanās vietu Eiropas dienvidos aiz ekvatora, centrālajā Tanzānijā, un Lote (2014. / 2015.) pēc tam, kad viņa sasniedza Dienvidsudānas dienvidus netālu no robežas ar Kongo. Arī Agneses, kura tika atrasta mirusi/ cilvēku nogalināta Etiopijā 2013.gadā, dati joprojām nav pieejami.
Tātad, es sāktu ar pēdējo divu dienu lidojumu pāri Sahārai, kur ir fiksēti laiki (treknrakstā) un atrašanās vietas, un lidojumu attālumi (kursīvā) un ātrums starp tiem (iekavās) var tikt aprēķināti ar pārliecību .
27. Oktobris
1.punkts, 7.2 km no krasta,
09:31 - 53,74 km (36,2 km/h) - 11:00 68,08 km (45,4 km/h) - 12:30 81,02 km (54,6 km / h) - 14:00 95,48 km (63,7 km/h) - 15:30. Starp šo pēdējo dienas punktu un pirmo punktu nākamajā rītā attālums ir 112,88 km, taču ātrumu nevar aprēķināt, jo vieta un precīzs laiks līdz lidojuma beigām un sākumu nākamajā rītā ir nezināms.
28.oktobris
09:30 - 49,81 km (33,6 km/h) - 11:00 71,71 km (47,8 km/h) - 12:30 83,99 km (56,6 km/h ) - 14:00 70,92 km (47,8 km/h) - 15:30.
Šeit es pievienošu dažas piezīmes. Fejas lidojuma ātrums ir diezgan iespaidīgs. Pārbaudīju dažu putnu lidojumu ātrums, par ko mums ir pilnīgi dati no iepriekšējiem gadiem, par to lidojumu virs ūdens - visā ISKENDERUN līcī un pāri Suecas līcim. Kustības ātrums svārstījās starp 11.39 km/h un 15.68 km/h ar vidējo ātrumu 14,48 km/h.
Atgriežamies 26. oktobrī, kad Feja atstāja Grieķijas krastus pie Porto Kagio. Viņas pirmā fiksētā vieta ir tikai 2.3km no krasta pl. 12:30. Tad nākamie divi punkti ir - 43,24 km (27,3 km / h) līdz pulksten 14:00 un 42,57 km (28,7 km/h) līdz 15:30, kad pēdējais punkts šajā dienā tiek fiksēts. Šis punkts ir 73.1 km no Krētas krasta (skatīt attēlu kartē). Tālāk ir divas iespējas - nolaišanās Krētā (73.13 km), nakts tur, tad izlidošana ar pirmo gaismu (6:11:34) un lidojums uz Lībijas krastu (dzeltenā līnija) - 372.3 km virs jūras + 7.2 km, lai sasniegtu 1.punktu (9:31). Laiks tam visam ir 3 stundas 19 minūtes, lai to veiktu, putnam būtu jālido ar ātrumu 160,8 km / h. Tas nav iespējams.
Alternatīva ir non-stop lidojumus (violeta līnija), kas fiksēts ar gps vietās bez nolaišanās. Laiks starp pacelšanos un nolaišanos otrā pusē šajā gadījumā ir 18 stundas un attālums - vismaz 578,8 km. Vidējais lidojuma ātrums šajā gadījumā ir 27.6 km / h. Diezgan reāli, un lielā mērā saskan ar pirmajiem diviem segmentiem, kur ātrums un lidojuma laiks ir zināms. Tāpēc mans sākotnējais pieņēmums, pamatojoties uz šiem aprēķiniem un informāciju, kas mums ir, tik tālu ir šāds. Kopējais attālums, ko Feja 46 stundās veica (iespējams, ar dažām stundām miega starp 27. un 28. oktobri), ir vismaz 1221 km, 578 km no tiem non-stop lidojums pāri jūrai. Kopējais attālums (gandrīz) non-stop lidojumā no Grieķijas 26. oktobrī līdz pēdējam punktam 27. oktobrī Sahārā, Ēģiptē, ir vismaz 831 km.

________________
p.s. nu tā apmēram... ņemiet par labu

Last edited by Lianaliesma on 29 Oct 2015 14:51, edited 16 times in total.
Kad acis, ausis un sirds atveras, dvēsele izpeldas skaistumā. Z.Mauriņa
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.

-
- Posts: 1940
- Joined: 23 Apr 2015 09:14
Re: Melno stārķu migrācija
liamaliesma!
Man ne tikai vāja angļu valoda, kas vel nebūtu tas trakākais, bet visādi izmēģinoties arī savu latviešu valodu un karodziņu goris.lv nespēju nomainīt. Spiežot uz tavu atsauci, man arī veras vaļā latviskā versija
Izlīdzēsi?
Nu, vismaz iekopē šeit to anglisko tekstu, ludzu.
Man ne tikai vāja angļu valoda, kas vel nebūtu tas trakākais, bet visādi izmēģinoties arī savu latviešu valodu un karodziņu goris.lv nespēju nomainīt. Spiežot uz tavu atsauci, man arī veras vaļā latviskā versija

Izlīdzēsi?
Nu, vismaz iekopē šeit to anglisko tekstu, ludzu.
- Lianaliesma
- Posts: 48277
- Joined: 02 Jun 2013 16:41
Re: Melno stārķu migrācija
Maz-ko-zinu, pašlaik lasu ar milzu interesi un pamazām tulkojot pievienošu... 

Kad acis, ausis un sirds atveras, dvēsele izpeldas skaistumā. Z.Mauriņa
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.

Re: Melno stārķu migrācija
Paldies jau iepriekš arī no manis.lianaliesma wrote:Maz-ko-zinu, pašlaik lasu ar milzu interesi un pamazām tulkojot pievienošu...

Dabu nevar iemācīt. Viss notiek pēc dabas likumiem. Imis /Tālis/
-
- Posts: 1940
- Joined: 23 Apr 2015 09:14
Re: Melno stārķu migrācija
Paldies! Super! kā tagad saka 

-
- Posts: 1940
- Joined: 23 Apr 2015 09:14
Re: Melno stārķu migrācija
Būs interesanti, ja parādīsies speciālistu, Māra Strazda kolēģu komentāri. Nez vai tos mēs arī dabūsim lasīt?
Re: Melno stārķu migrācija
Es domāju, ka tas ir iemesls kādēļ teksts ir angliski. Šis lidojums izskatās pēc sensācijas un noteikti Māris Strazds to grib apspriest ar ornitologiem visā pasaulē.Maz-ko-zinu wrote:Būs interesanti, ja parādīsies speciālistu, Māra Strazda kolēģu komentāri. Nez vai tos mēs arī dabūsim lasīt?
Maz-ko-zinu, valodu var pārslēgt sākumlapas vidū, tur labajā pusē ir bultiņa (tagad atvērsies angļu versija)
http://www.goris.lv/en/#

Dabu vajag mīlēt ar sirdi, bet izprast to vajag ar prātu. U.Piterāns
-
- Posts: 1940
- Joined: 23 Apr 2015 09:14
Re: Melno stārķu migrācija
Paldies, Vērotāja
Es jau izlasīju LL iekopēto tekstu.
Un pats par sevi skaidrs, ka M.Strazdam ir svarīgas ārzemju kolēģu reakcija un (iespējamā) diskusija. Mums te nav ko satraukties
Atverot tavu atsauci, man uzreiz angļu versija izlēca. Pirms tam goris.lv spaidīju tavu norādīto bultiņas vietu, rezultāts - 0, tas ir tikai latviešu versija.
P.S. Izmēģināju šoreiz - viss strādā. Būs man pirms tam "pārlūka vadātājs" piesities
Ar tavu palīdzību tiku vaļā.
Es jau izlasīju LL iekopēto tekstu.
Un pats par sevi skaidrs, ka M.Strazdam ir svarīgas ārzemju kolēģu reakcija un (iespējamā) diskusija. Mums te nav ko satraukties
Atverot tavu atsauci, man uzreiz angļu versija izlēca. Pirms tam goris.lv spaidīju tavu norādīto bultiņas vietu, rezultāts - 0, tas ir tikai latviešu versija.
P.S. Izmēģināju šoreiz - viss strādā. Būs man pirms tam "pārlūka vadātājs" piesities

Ar tavu palīdzību tiku vaļā.

Re: Melno stārķu migrācija
Paldies, LL par tulkojumu, jo, vismaz man, latviešu versijā šā raksta nav. Un ar transformeri...!!! 

Dabu nevar iemācīt. Viss notiek pēc dabas likumiem. Imis /Tālis/
Re: Melno stārķu migrācija
Varbūt es nesapratu, bet šķiet, ka Māris Strazds rekordam (nu labi, Fejas situācijas analīzei) nepiefiksē lidojumu 26.oktobra rītā. Viņš analīzi sāk no dienas trešā punkta 12.30 (Movebank 10:30:39), bet Feja sāka savu dienu daudz agrāk kaut kur starp 25.okt. pēdējo punktu un 26.okt. pirmo punktu, turklāt līdz tam Porto Kago vēl labs gabaliņš lidojuma 

Man nav karšu programmas, tāpēc km necentīšos noteikt (nedz "pēc lineāla", nedz pēc satiksmes šeit neder)
P.S. varbūt Movebank lejuplādē pieskaņo laiku kaut kādiem maniem nepareiziem uzstādījumiem tajā portālā... bet nu punktu secība un koorinātas rāda sakarības.


Man nav karšu programmas, tāpēc km necentīšos noteikt (nedz "pēc lineāla", nedz pēc satiksmes šeit neder)
P.S. varbūt Movebank lejuplādē pieskaņo laiku kaut kādiem maniem nepareiziem uzstādījumiem tajā portālā... bet nu punktu secība un koorinātas rāda sakarības.
Last edited by Made on 29 Oct 2015 15:08, edited 1 time in total.
Re: Melno stārķu migrācija
Made, Māris Strazds analizē punktus 27. un 28.oktobrī, bet Tavā tabulā tu analizē divas dienas agrāk t.i. 25. un 26.oktobri.
Kaut kas ar tiem datumiem un laikiem nesakrīt?
Kaut kas ar tiem datumiem un laikiem nesakrīt?
Dabu vajag mīlēt ar sirdi, bet izprast to vajag ar prātu. U.Piterāns
Re: Melno stārķu migrācija
Viņš iesāk ar 27.un 28.okt. (jau pēc pārlidošanas), bet tad pāriet uz 26.oktobra 3.punktu. Pārlidošana bija no 26.okt. 5.punkta uz 27.okt. 1.punktu.
Es tikai gribu vērst uzmanību, ka Feja jau bija krietni nolidojusi līdz tam 26.okt. 3.punktam un attiecīgi jau spēkus patērējusi...
Es gribu parādīt, cik viņa nolidoja pirms tam, tāpēc sāku ar attālumu starp 25.okt. pēdējo punktu un 26.okt. pirmo - pa vidu ir vakars pēc 5.punkta, nakts un rīta laiks līdz pirmajam punktam, gan jau viņa ceļas agrāk par pirmo punktu, jo 1 (vai 3) stundas agrāk jau lec Saule (atkarībā no datu laika piesaistes Latvijas un turienes laikam).
Es tikai gribu vērst uzmanību, ka Feja jau bija krietni nolidojusi līdz tam 26.okt. 3.punktam un attiecīgi jau spēkus patērējusi...
Es gribu parādīt, cik viņa nolidoja pirms tam, tāpēc sāku ar attālumu starp 25.okt. pēdējo punktu un 26.okt. pirmo - pa vidu ir vakars pēc 5.punkta, nakts un rīta laiks līdz pirmajam punktam, gan jau viņa ceļas agrāk par pirmo punktu, jo 1 (vai 3) stundas agrāk jau lec Saule (atkarībā no datu laika piesaistes Latvijas un turienes laikam).
Re: Melno stārķu migrācija
Diemžēl Feja šodien nav "atrādījusies", nav pārklājuma zonā.
Arī Zuze kopš 27.10. ir nezonā.
Par Kati vēl joprojām nav ziņu kopš 23.10.
Upene Izraēlā, bet Sarma Turcijā barojas
Arī Zuze kopš 27.10. ir nezonā.
Par Kati vēl joprojām nav ziņu kopš 23.10.
Upene Izraēlā, bet Sarma Turcijā barojas

- Lianaliesma
- Posts: 48277
- Joined: 02 Jun 2013 16:41
Re: Melno stārķu migrācija
Māri, man prieks, ka varēju painformēt...MĀRIS wrote:Paldies, LL par tulkojumu, jo, vismaz man, latviešu versijā šā raksta nav. Un ar transformeri...!!!


Kad acis, ausis un sirds atveras, dvēsele izpeldas skaistumā. Z.Mauriņa
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.
Saskaņu forumā veicina savlaicīga un publiska vienošanās par pieņemamāko problēmas risinājumu.
Mēs mācāmies bez nosacījuma iemīlēt ne tikai putnus, bet arī cilvēkus.

-
- Posts: 1940
- Joined: 23 Apr 2015 09:14
Re: Melno stārķu migrācija
Upene dodas prom no dīķiem, vai tas tikai tāds pīķis?
Re: Melno stārķu migrācija
Izskatās, ka Feija būs izmantojusi labvēlīgus vēja apstākļus, kas tajās dienās bijuši tieši tajā reģionā - patīkams ceļavējš līdz pat Āfrikai
Bildes avots: http://earth.nullschool.net/#2015/10/26 ... 34.30,1820 - linkam vajadzētu aiziet uz to pašu redzamo brīdi (26.okt 23:00), bet stūrītī poga Earth, kur var mainīt datumus u.c. parametrus. Arī iepriekšājās dienās tur līdzīgi vēja apstākļi bijuši.



Re: Melno stārķu migrācija
To redzēsim rīt kur Zīļuka Upene dodas.

Pagaidām izskatās, ka dodas "Zakum (Maoz Haim) Nature Reserve" virzienā.
Šis nosaukums mani aizveda uz šo mājas lapu, izskatās pat ļoti jauka vieta priekš putniem
http://www.maoz.org.il/


Pagaidām izskatās, ka dodas "Zakum (Maoz Haim) Nature Reserve" virzienā.
Šis nosaukums mani aizveda uz šo mājas lapu, izskatās pat ļoti jauka vieta priekš putniem
http://www.maoz.org.il/
Dabu vajag mīlēt ar sirdi, bet izprast to vajag ar prātu. U.Piterāns